Als automonteur of -technicus wil je ervoor te zorgen dat auto’s veilig rijden en met succes de autokeuring ondergaan. Om dat te bereiken moet je nagaan in welke mate bepaalde auto-onderdelen versleten of kapot zijn. Daarom beschrijven we hieronder hoe je een draagarm, een kogelgewricht of silentblocks in slechte staat kunt detecteren. Als je niet graag leest zul je misschien graag de video bekijken die we over dit onderwerp hebben gemaakt.

Vraag de eigenaar van de auto naar zijn/haar rijervaring

De stuur- en ophangingsonderdelen van een auto moeten minstens één keer per jaar worden gecontroleerd. Hierbij is het belangrijk om bij de auto-eigenaar te checken of hij/zij tijdens het rijden verschillen heeft opgemerkt. Als een draagarm of een kogelgewricht aan vervanging toe zijn, zal de bestuurder veranderingen hebben vastgesteld in zijn rijervaring. Zo heeft de auto tijdens het rijden tendens om af te wijken van een rechte lijn, of wordt hij moeilijk bestuurbaar in bochten of bij onregelmatigheden op het wegdek.

Controleer zelf de stuur- en ophangingsonderdelen

De eigenaar van een auto is natuurlijk geen expert. Je doet er dus goed aan om in alle geval ook zelf te checken. Dat doe je door de auto omhoog te brengen tot de wielen volledig van de grond komen. Pak vervolgens het wiel langs boven en onder vast en maak een kantelbeweging. Zo controleer je of er speling zit op het kogelgewricht van de draagarm. Dit is het geval als je weinig weerstand voelt bij het uitvoeren van de kantelbeweging. In geval van speling reageren de ophanging en de besturing van de auto niet nauwkeurig tijdens het rijden. Dat kan riskant zijn bij hobbels of kuilen in het wegdek, aangezien er dan minder controle is over de auto.

Vervolgens ga je over tot een visuele controle. Daarvoor breng je de auto nog wat meer omhoog. Om te beginnen controleer je de toestand van de stofkap op het kogelgewricht. Als het rubberen materiaal van deze stofkap slijtage of scheuren vertoont, moet het kogelgewricht vervangen worden. Daarna test je of er speling op het kogelgewricht zit. Dat doe je met een hefboom. Wring de draagarm op en neer ten opzichte van de wiellagerbehuizing. Als de arm naar beneden beweegt terwijl het kogelgewricht op zijn plaats blijft, is er speling.

Tenslotte controleer je de staat van de silentblocks. Door visuele inspectie met een lamp kan je scheurtjes of slijtage opsporen. Gebruik vervolgens terug een hefboom en plaats deze dit keer tussen het subframe en de draagarm. Kijk of het mogelijk is beweging te creëren. Als je één of meer centimeter beweging kan creëren is er speling. Dit wijst op slijtage van de silentblocks, die vervangen moeten worden.

Bekijk de volledige video hier

 

Graag meer tips en tricks? Hier vind je onze volledige lijst met artikelen en video’s.

Verwante tips

Hoe installeer of vervang je een draagarm?
Lees meer
Hoe detecteer je kapotte spoorstangeinden en axiale gewrichten?
Lees meer
Versterkte draagarmen voor Citroën & Peugeot
Lees meer