De stuur- en ophangingsonderdelen van een auto moeten minstens één keer per jaar worden gecontroleerd. In onze vorige artikelen hebben we de draagarmen en de silentblocks al behandeld. Dit keer leggen we uit hoe je kan nagaan indien spoorstangeinden of axiale gewrichten vervangen moeten worden. Klaar? Hier gaan we.

De symptomen van versleten spoorstangeinden

Allereerst zal de eigenaar van de auto gemerkt hebben dat er iets mis is: de auto wijkt af van een rechte lijn of de bestuurder voelt trillingen op het stuur. Uiteraard – of hopelijk – zal de klant bij de garage komen aankloppen voor een grondige controle van de auto. Aan jou dan om versleten spoorstangeinden of axiale gewrichten op te sporen.

Versleten spoorstangeinden of axiale gewrichten

Aan het begin van de controle breng je de auto omhoog tot de wielen volledig van de grond komen. Pak het wiel rechts en links vast en maak een kantelende beweging. Zo controleer je of er speling zit op de spoorstangeinden. Bij speling reageren de ophanging en de besturing van de auto niet nauwkeurig tijdens het rijden. Als je bij deze kantelbeweging weinig weerstand van het stuurhuis voelt, is er speling.

Nu volgt de visuele inspectie. Hiervoor breng je de auto nog wat meer omhoog. Eerst controleer je de staat van de stofkap van de spoorstangeinden. Als het rubber van de stofkap slijtage of scheuren vertoont, moet het onderdeel vervangen worden. Daarna neem je het onderdeel vast en probeer je het op en neer te bewegen. Als de behuizing naar omhoog beweegt terwijl er geen beweging zit in de pin – die vastzit in het wiellagerhuis – is er speling. Als er geen speling zit op het spoorstangeind, moet je controleren of dat ook het geval is voor het axiale gewricht. Daartoe beweeg je de het spoorstangeind op dezelfde manier als voorheen. Als er geen speling zit op het spoorstangeind, zal er wel speling zijn op het axiaal gewricht.

Tenslotte moet je ook nog het stuurhuisrubber controleren. Dat moet in goede staat zijn om het axiaal gewricht te beschermen.

Bekijk de volledige video hier

 

 

Verwante tips

Sidem montagegereedschap

Voor een veilig en eenvoudig montage hebben we speciaal montagegereedschap ontwikkeld: heel handig om onderdelen foutloos te monteren volgens de allernieuwste techniek.

Lees meer
Hoe stuur- en ophangingsonderdelen herstellen?

Hoe hou je de stuurinrichting en de ophanging van je auto in topconditie? Een jaarlijkse controle is geen overbodige luxe om tijdig slijtage op te sporen. De herstelling moet bovendien op de goede manier worden uitgevoerd! Het juiste gereedschap met vervangingsonderdelen waarop je kan vertrouwen. Dit artikel beschrijft stapsgewijs waar op te letten tijdens het nazicht en geeft belangrijke tips over de montage van stuur -en ophangingsonderdelen.

Lees meer
Hoe installeer of vervang je een draagarm?
Lees meer