Dit is een vaak voorkomend probleem bij A-merken en multilink-ophangingen: silent blocks die stukgaan door een foutieve montage met voorspanning. Dat bespreken we hieronder met, nog belangrijker, de nodige tips en tricks om dit te voorkomen.

Wat is voorspanning en waarom is dat slecht voor de onderdelen?

Als je een draagarm met silent block(s) monteert en de montagebout(en) aandraait met de arm in een verkeerde hoek gepositioneerd, krijg je een installatie die onder voorspanning staat. Dat is een heel belangrijk punt, want door voorspanning gaat een silent block voortijdig en volledig verslijten.

Hoe controleer je of een silent block onder voorspanning heeft geleden?

Dat is niet zo makkelijk te zien. Mogelijk is het rubber van het silent block bijvoorbeeld in een bepaalde hoek gewrongen, waardoor het onderdeel zal scheuren of stukgaan. Het onderdeel zal breken, en de draagarm waarin het is gemonteerd zal niet meer naar behoren functioneren. Hoe monteer je een draagarm met silent block dan juist?

Montage van draagarm met silent block

Til eerst de auto op tot de wielen volledig los van de grond komen. Draai de moeren dan los en verwijder het wiel. Heb je te maken met excentrische bouten? Markeer dan eerst hun positie op de onderlegring en het subframe om een basisconfiguratie op te zetten en de wieluitlijning na installatie te vereenvoudigen.

In de volgende stap maak je het spoorstangeinde los en verwijder je het onderdeel. Draai nu de moer van het kogelgewricht los en maak het onderdeel los. Reinig de zitting waar het kogelgewricht in zit. Verwijder vervolgens de bout van het silent block en verwijder de hele draagarm. Vergelijk het oude en het nieuwe onderdeel om zeker te zijn dat je het correcte onderdeel monteert en of de stofkap er nog goed uitziet.

 

Nu beginnen we met het monteren van de nieuwe draagarm. Draai alles aan op de voorgeschreven koppels, behalve de bevestigingselementen van het silent block. Die mag je maar lichtjes aandraaien om voorspanning te voorkomen. Plaats het spoorstangeinde terug en draai de moer aan op het voorgeschreven koppel.

Monteer nu het wiel. Laat de auto zakken tot de wielen op de brug rusten. Draai dan pas de bout en de moer van het silentblock aan op het juiste koppel zoals voorgeschreven door de autofabrikant.

Laat de auto ten slotte zakken en voer een uitlijningstest uit.

Belangrijk om weten bij het vervangen van een versleten silent block

Twee dingen moet je zeker weten als je een versleten silent block gaat vervangen.

  1. Hoe installeer je een nieuw onderdeel op correcte wijze, zonder voorspanning?
  2. Vanaf een bepaalde kilometerstand vervang je beter geen individueel onderdeel, maar vervang je alle elementen van de multilink-ophanging door een nieuwe kit.

Als één onderdeel er versleten uitziet, zullen de overige elementen wellicht ook dezelfde slijtage ondergaan hebben.

Benieuwd om dit hele proces te bekijken? We hebben er een heel duidelijke video over gemaakt.

Verwante tips

Hoe stuur- en ophangingsonderdelen herstellen?

Hoe hou je de stuurinrichting en de ophanging van je auto in topconditie? Een jaarlijkse controle is geen overbodige luxe om tijdig slijtage op te sporen. De herstelling moet bovendien op de goede manier worden uitgevoerd! Het juiste gereedschap met vervangingsonderdelen waarop je kan vertrouwen. Dit artikel beschrijft stapsgewijs waar op te letten tijdens het nazicht en geeft belangrijke tips over de montage van stuur -en ophangingsonderdelen.

Lees meer
Hoe installeer of vervang je een draagarm?
Lees meer
Hoe detecteer je kapotte draagarmen , kogelgewrichten of silentblocks?
Lees meer