Vanwege hun accu zijn batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) zwaarder dan benzineauto’s. Stuur- en ophangingsonderdelen voor dit type auto worden daarom meer belast en vereisen dus een geoptimaliseerd ontwerp. Bovendien leidt de snellere acceleratie van BEV’s tot een hogere koppel, waardoor de kogelgewrichten in deze auto’s sterker moeten zijn om een grotere veiligheid van de bestuurder te garanderen. Tenslotte produceren BEV’s minder geluid en trillingen. Om al die redenen werden de Sidem silentblocks herontworpen voor een geoptimaliseerd rijcomfort.

“Op dit moment (mei 2023) biedt Sidem 960 unieke referenties voor 32 Europese en Aziatische BEV-merken, in totaal 147 particuliere en lichte bedrijfsmodellen. Dat betekent een relevante dekking van 83,66%, de hoogste score binnen de aftermarket.”

Grootste aanbod

Als expert voor stuur- en ophangingsonderdelen voor auto’s heeft Sidem een uitgebreid gamma referenties die uit voorraad leverbaar zijn. Ze zijn allemaal ontworpen en geproduceerd in Europa.

Grotere kogelpennen voor BEV

Omdat kogelgewrichten in BEV’s onderhevig zijn aan extra koppel, werden ze ontworpen en gebouwd om deze extra druk aan te kunnen. Zo zijn de kogelpennen van Sidem gemaakt van chroomstaal (42CrMo4V). De hardheid van dit materiaal zorgt voor een maximale sterkte van het onderdeel en voorkomt dat het breekt bij zware schokken.

 

Naast het materiaal waarvan de kogelpen is gemaakt, is ook de diameter ervan een belangrijke factor om de zware belasting en de hogere koppel te kunnen weerstaan. Daarom is de diameter van kogelpennen voor BEV’s groter dan die voor hun tegenhangers in benzine-wagens.

Gerelateerd nieuws

Trends in de elektrische auto-industrie

Met de overgang naar lage emissiezones en de EU-eisen inzake CO2-neutraliteit voor 2035 evolueert de auto-industrie snel naar elektrische voertuigen. Daarom heeft Sidem een uitgebreid assortiment gespecialiseerde onderdelen voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) ontwikkeld.

Read more
Verbindingsstangen voor BEV

Bij batterij-elektrische voertuigen ligt er vaak meer nadruk op aerodynamica om zo hun efficiëntie te verbeteren en hun rijbereik te vergroten.

Read more
Draagarmen voor BEV

Bij de BEV draagarm van Sidem is het kogelgewricht rechtstreeks in de aluminium behuizing verwerkt.

Read more