Sidems gespecialiseerd assortiment speelt in op de trends in de elektrische auto-industrie

Met de overgang naar lage emissiezones en de EU-eisen inzake CO2-neutraliteit voor 2035 evolueert de auto-industrie snel naar elektrische voertuigen. Daarom heeft Sidem een uitgebreid assortiment gespecialiseerde onderdelen voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) ontwikkeld. De toonaangevende ontwerper en fabrikant van stuur- en ophangingsonderdelen voor de aftermarket auto-industrie heeft deze onderdelen ontwikkeld met een focus op een steviger ontwerp, de maximale reductie van weggeluiden en een veilige installatie.

 

Nu steeds meer steden lage-emissiezones invoeren en de Europese Unie eist dat alle nieuwe auto’s tegen 2035 CO2-neutraal zijn, is de overgang naar elektrificatie in de automobielsector onvermijdelijk geworden. Het aantal elektrische voertuigen in Europa is volgens CLEPA (de Europese belangenorganisatie voor de automotive toeleveringsindustrie) gestegen van 1% in 2017 naar 9% in 2021. Bovendien voorspelt het World Economic Forum dat er in 2030 in de VS 300 miljoen elektrische voertuigen in gebruik zullen zijn.

Hoogste marktdekking in de aftermarket

Sidems assortiment BEV stuur- en ophangingsonderdelen omvat 960 unieke referenties voor 32 Europese en Aziatische merken, waarmee 83,66% van de aftermarket wordt gedekt. In de negentien landen waar Sidem actief is, heeft geen enkel ander bedrijf een dergelijk relevant aanbod van stuur- en ophangingsonderdelen specifiek voor BEV’s.

Steviger ontwerp

Ondanks de verschuiving naar meer elektrische voertuigen is de impact op de aftermarket voor stuur- en ophangingsonderdelen relatief beperkt. Nochtans zijn BEV’s zwaarder dan benzineauto’s door hun accu, waardoor de stuur- en ophangingsonderdelen extra belast worden. Het assortiment BEV-onderdelen van Sidem is ontworpen om dit extra gewicht alsook de extra koppel aan te kunnen, en zo een maximale stevigheid en veiligheid te garanderen.

Het assortiment BEV-onderdelen omvat kogelpennen van chroomstaal (42CrMo4V) die een maximale sterkte garanderen en breuk bij extreme schokken voorkomen. Ook de diameter van de kogelpennen is belangrijk om de zware belasting en het hogere koppel van BEV’s aan te kunnen. De kogelpennen van Sidem voor BEV’s hebben een grotere diameter dan die voor auto’s met een verbrandingsmotor (ICE). In de axiale gewrichten van een aantal Tesla-modellen zitten zelfs kogelpennen met een grotere diameter dan in de originele onderdelen, voor extra weerstand tegen hoge belasting, en bijgevolg extra veiligheid en een langere levensduur.

Gespecialiseerde onderdelen 

Bij BEV’s wordt meer nadruk gelegd op aerodynamica, teneinde hun efficiëntie te verhogen en hun rijbereik te vergroten. Hun ophangingssysteem is daarom ontworpen om zoveel mogelijk het optimale aerodynamische profiel van het voertuig te behouden, door het rollen van de carrosserie in bochten te minimaliseren. Daarom hebben de verbindingsstangen in Sidems assortiment voor BEV’s, in vergelijking met vergelijkbare ICE-modellen, kogelgewrichten  met grotere kogelpennen. 

Kijken we bijvoorbeeld naar een gewone benzineauto zoals de BMW 3-serie: daar is de diameter van het Sidem onderdeel 20mm, terwijl de originele uitrusting slechts een diameter van 19mm aangeeft. Als we nu vergelijken met hetzelfde onderdeel voor een Tesla Model 3, een vergelijkbare BEV-auto, dan is de kogelpen daar nog groter, met een diameter van 22 mm (originele uitrusting en Sidem). Dit is een belangrijke factor om de verbindingsstang te beveiligen tegen de zware belasting en de hogere koppel van batterij-elektrische auto’s. 

Maximale reductie van weggeluiden 

Tenslotte produceren BEV’s minder lawaai en trillingen dan verbrandingsmotoren, waardoor er meer aandacht gaat naar het minimaliseren van weggeluiden en van trillingen die worden doorgegeven aan de cabine. Het gamma silentblocks van Sidem ondersteunt beweging en isoleert trillingen en geluid met oog op een hoger rijcomfort. 

Veiligere installatie 

Sidem heeft ook een draagarm met een ander ontwerp, als antwoord op het probleem van te zwakke kogelgewrichten. 

Het kogelgewricht in de Sidem draagarm voor de eerste generatie Tesla modellen is rechtstreeks in de aluminium behuizing verwerkt, waardoor het onderdeel met maximale sterkte functioneert. Dit zorgt voor een veilige installatie en veilig rijden. 

Gerelateerd nieuws

Nieuwe items in het gamma voor Volkswagen Group

Deze artikelreferenties zijn nu onmiddellijk leverbaar uit voorraad voor: Audi Q4 E-TRON, Cupra Born, Skoda Enyaq, Volkswagen iD.3, Volkswagen iD.4 & Volkswagen iD.5.

Lees meer
Nieuwe items in het gamma voor Hyundai Ioniq 5 & Kia EV6

Deze artikelreferenties zijn nu onmiddellijk leverbaar uit voorraad voor: Hyundai Ioniq 5 and Kia EV6.

Lees meer
Nieuwe items in het gamma voor Dacia Spring

Deze artikelreferenties zijn nu onmiddellijk leverbaar uit voorraad voor: Dacia Spring.

Lees meer