Het installeren of vervangen van een draagarm kan behoorlijk lastig zijn. Tips en trucs zijn dus meer dan welkom. Daarom dit artikel, waarin we je stap voor stap door het proces loodsen. Ben je niet zo’n lezer? Dan kun je de video bekijken door naar beneden te scrollen.

De draagarm verwijderen

Om zo goed mogelijk toegang te hebben tot de voorwielophanging raden we aan de auto omhoog te brengen met een 2-koloms hefbrug.

Verwijder het linker voorwiel en draai vervolgens de fusee totdat de spoorstangeinde zichtbaar wordt. Verwijder de moer van het spoorstangeinde en maak hem los van de fusee met het juiste gereedschap.

TIP: gebruik geen hamer! Zo voorkom je schade aan de stofkap of de pin.

Verwijder vervolgens de moer van de bout die de fusee op de pin klemt. Verminder de spanning op de pin van de draagarm door er voorzichtig een beitel tussen te tikken.

Gebruik een priem om de klembout te verwijderen. Draai vervolgens de voorste bout los waarmee de draagarm aan het frame is bevestigd. Trek de draagarm naar beneden uit de fusee. Draai nu de bout aan de achterkant van de draagarm volledig los. Verwijder de voorste bout en trek de draagarm eruit.

Voorbereiding van de nieuwe draagarm

Eens je de te vervangen draagarm hebt verwijderd, kan je het nieuwe onderdeel klaarmaken voor installatie.

Een eerste stap in dit proces is het schoonmaken van de opening in de fusee. Vervolgens maak je de nieuwe draagarm klaar door de pin en de bovenkant van de stofkap in te smeren met een kleine hoeveelheid olie. Druk vervolgens op de stofkap totdat deze soepel op en neer beweegt.

Installeren van de nieuwe draagarm

En dan is het zover! Installeer de nieuwe draagarm in het autoframe. Plaats de voorste en achterste bout en draait ze half vast.

TIP: gebruik geen hamer om de pin te plaatsen! Dit zou de achterkant van het kogelgewricht beschadigen en de afdichting van het binnenwerk in gevaar brengen. Als je de pin te ver in de fusee tikt, komt de bovenkant van de stofkap vast te zitten in de hals van de pin. Op die manier kan de stofkap niet meer terug naar zijn ideale werkpositie, waardoor het gevaar groot is dat er water en stof binnendringen.

In een tweede fase plaats je het kogelgewricht voorzichtig manueel totdat de klembout in de inkeping van de kogelpen past. Vervolgens plaats je een nieuwe borgmoer en draait je deze aan volgens de voorgeschreven aanhaalkoppel. Draai de voorste bout verder aan zonder spanning. Dit voorkomt dat de silentblock in de verkeerde positie wordt aangedraaid, met vroegtijdige slijtage tot gevolg.

Monteer nu het wiel en draai de bouten lichtjes aan. Laat de auto zakken en zet de wielen vast volgens de voorgeschreven aanhaalkoppel. Verplaats de auto naar de 4-koloms hefbrug en zorg ervoor dat het veersysteem van de auto in rust is. Draai nu de bouten van de draagarm volledig aan volgens de voorgeschreven aanhaalkoppel.

Eens dit alles gebeurd is, mag je niet vergeten de wielen uit te lijnen! En dan is de auto klaar om te vertrekken!

Bekijk de volledige video hier

Verwante tips

Hoe stuur- en ophangingsonderdelen herstellen?

Hoe hou je de stuurinrichting en de ophanging van je auto in topconditie? Een jaarlijkse controle is geen overbodige luxe om tijdig slijtage op te sporen. De herstelling moet bovendien op de goede manier worden uitgevoerd! Het juiste gereedschap met vervangingsonderdelen waarop je kan vertrouwen. Dit artikel beschrijft stapsgewijs waar op te letten tijdens het nazicht en geeft belangrijke tips over de montage van stuur -en ophangingsonderdelen.

Lees meer
Hoe detecteer je kapotte draagarmen , kogelgewrichten of silentblocks?
Lees meer
Hoe detecteer je kapotte spoorstangeinden en axiale gewrichten?
Lees meer