Met de overgang naar lage emissiezones en de EU-eisen inzake CO2-neutraliteit voor 2035 evolueert de auto-industrie snel naar elektrische voertuigen. Daarom heeft Sidem een uitgebreid assortiment gespecialiseerde onderdelen voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) ontwikkeld.
Vanwege hun accu zijn batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) zwaarder dan benzineauto’s. Stuur- en ophangingsonderdelen voor dit type auto worden daarom meer belast en vereisen dus een geoptimaliseerd ontwerp. Bovendien leidt de snellere acceleratie van BEV’s tot een hogere koppel, waardoor de kogelgewrichten in deze auto’s sterker moeten zijn om een grotere veiligheid van de bestuurder te garanderen. En tenslotte produceren BEV’s minder geluid en trillingen. Om al die redenen werden de Sidem silentblocks herontworpen voor een geoptimaliseerd rijcomfort.
“Op dit moment (mei 2023) biedt Sidem 960 unieke referenties voor 32 Europese en Aziatische BEV-merken, in totaal 147 particuliere en lichte bedrijfsmodellen. Dat betekent een relevante dekking van 83,66%, de hoogste score binnen de aftermarket.”
Grootste aanbod
Als expert voor stuur- en ophangingsonderdelen voor auto’s heeft Sidem een uitgebreid gamma referenties die uit voorraad leverbaar zijn. Ze zijn allemaal ontworpen en geproduceerd in Europa.
Silentblocks voor BEV
Aangezien elektrische auto’s minder lawaai en trillingen produceren dan auto’s met een verbrandingsmotor, ligt de focus bij het veersysteem in een BEV meer op het minimaliseren van weggeluiden en trillingen die worden doorgegeven aan de cabine. Daartoe worden in de ophangingscomponenten meer geavanceerde materialen en ontwerpen gebruikt. Silentblocks spelen hier een belangrijke rol. Deze onderdelen ondersteunen beweging en isoleren trillingen en geluid, met een beter rijcomfort als resultaat.
Enkele voorbeelden van silentblocks in elektrische batterijvoertuigen, zijn die van een Audi e-Tron en van een Mercedes EQC. In de Mercedes heeft het silentblock van Sidem een extra metalen ring in het rubber, om een extra stille rijmodus te garanderen. Voor de vooras van de Audi e-Tron ontwierp Sidem een sterkere versie van het silentblock vooraan onder, door een extra metalen ring in het rubber aan te brengen. Voor het silentblock achteraan onder op deze auto, werd dan weer een silentblock met hydraulische ruimtes ontworpen, om zo de absorptie van trillingsgeluiden, en dus een hoger rijcomfort, te garanderen.
Gerelateerd nieuws
Bij batterij-elektrische voertuigen ligt er vaak meer nadruk op aerodynamica om zo hun efficiëntie te verbeteren en hun rijbereik te vergroten.
Bij de BEV draagarm van Sidem is het kogelgewricht rechtstreeks in de aluminium behuizing verwerkt.