Vanwege hun accu zijn batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) zwaarder dan benzineauto’s. Stuur- en ophangingsonderdelen voor dit type auto worden daarom meer belast en vereisen dus een geoptimaliseerd ontwerp. Bovendien leidt de snellere acceleratie van BEV’s tot een hogere koppel, waardoor de kogelgewrichten in deze auto’s sterker moeten zijn om een grotere veiligheid van de bestuurder te garanderen. En tenslotte produceren BEV’s minder geluid en trillingen. Om al die redenen werden de Sidem silentblocks herontworpen voor een geoptimaliseerd rijcomfort.

“Op dit moment (mei 2023) biedt Sidem 960 unieke referenties voor 32 Europese en Aziatische BEV-merken, in totaal 147 particuliere en lichte bedrijfsmodellen. Dat betekent een relevante dekking van 83,66%, de hoogste score binnen de aftermarket.”

Grootste aanbod

Als expert voor stuur- en ophangingsonderdelen voor auto’s heeft Sidem een uitgebreid gamma referenties die uit voorraad leverbaar zijn. Ze zijn allemaal ontworpen en geproduceerd in Europa.

Verbindingsstangen voor BEV

Bij batterij-elektrische voertuigen ligt er vaak meer nadruk op aerodynamica om zo hun efficiëntie te verbeteren en hun rijbereik te vergroten. Zo is hun veersysteem ontworpen in functie van het optimale aerodynamische profiel van het voertuig: het houdt het voertuig horizontaal en minimaliseert het overhellen van de carrosserie in bochten.

 

Om dit roleffect te voorkomen worden stabilisatorstangen gebruikt. Die stangen zijn met de wielophanging verbonden door middel van verbindingsstangen die vaak aan weerszijden voorzien zijn van kogelgewrichten. Net als bij axiale verbindingen voor BEV’s zijn ook hier de kogeldiameters groter dan bij vergelijkbare ICE-modellen.

 

Als we kijken naar een gewone benzineauto, BMW 3-serie bijvoorbeeld, is de diameter van het Sidem-onderdeel 20 mm, terwijl de OE slechts een diameter van 19 mm aangeeft. In vergelijking met hetzelfde onderdeel voor een Tesla Model 3, een vergelijkbare BEV-auto, is de kogelpen nog groter, met een diameter van 22mm (OE en Sidem). Dit is een belangrijke factor om de stabilisatorstang te beveiligen tegen de zware belasting en de hogere koppel van batterij-elektrische auto’s.

Gerelateerd nieuws

Nieuwe items in het gamma voor Dacia Spring

Deze artikelreferenties zijn nu onmiddellijk leverbaar uit voorraad voor: Dacia Spring.

Lees meer
Nieuwe items in het gamma voor BMW i3

Deze artikelreferenties zijn nu onmiddellijk leverbaar uit voorraad voor: BMW i3.

Lees meer
Nieuwe items in het gamma voor Audi-Volkswagen

Deze artikelreferenties zijn nu onmiddellijk leverbaar uit voorraad voor: Audi-Volkswagen.

Lees meer