Vanwege hun accu zijn batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) zwaarder dan benzineauto’s. Stuur- en ophangingsonderdelen voor dit type auto worden daarom meer belast en vereisen dus een geoptimaliseerd ontwerp. Bovendien leidt de snellere acceleratie van BEV’s tot een hogere koppel, waardoor de kogelgewrichten in deze auto’s sterker moeten zijn om een grotere veiligheid van de bestuurder te garanderen. En tenslotte produceren BEV’s minder geluid en trillingen. Om al die redenen werden de Sidem silentblocks herontworpen voor een geoptimaliseerd rijcomfort.

“Op dit moment (mei 2023) biedt Sidem 960 unieke referenties voor 32 Europese en Aziatische BEV-merken, in totaal 147 particuliere en lichte bedrijfsmodellen. Dat betekent een relevante dekking van 83,66%, de hoogste score binnen de aftermarket.”

Grootste aanbod

Als expert voor stuur- en ophangingsonderdelen voor auto’s heeft Sidem een uitgebreid gamma referenties die uit voorraad leverbaar zijn. Ze zijn allemaal ontworpen en geproduceerd in Europa.

Verbindingsstangen voor BEV

Bij batterij-elektrische voertuigen ligt er vaak meer nadruk op aerodynamica om zo hun efficiëntie te verbeteren en hun rijbereik te vergroten. Zo is hun veersysteem ontworpen in functie van het optimale aerodynamische profiel van het voertuig: het houdt het voertuig horizontaal en minimaliseert het overhellen van de carrosserie in bochten.

 

Om dit roleffect te voorkomen worden stabilisatorstangen gebruikt. Die stangen zijn met de wielophanging verbonden door middel van verbindingsstangen die vaak aan weerszijden voorzien zijn van kogelgewrichten. Net als bij axiale verbindingen voor BEV’s zijn ook hier de kogeldiameters groter dan bij vergelijkbare ICE-modellen.

 

Als we kijken naar een gewone benzineauto, BMW 3-serie bijvoorbeeld, is de diameter van het Sidem-onderdeel 20 mm, terwijl de OE slechts een diameter van 19 mm aangeeft. In vergelijking met hetzelfde onderdeel voor een Tesla Model 3, een vergelijkbare BEV-auto, is de kogelpen nog groter, met een diameter van 22mm (OE en Sidem). Dit is een belangrijke factor om de stabilisatorstang te beveiligen tegen de zware belasting en de hogere koppel van batterij-elektrische auto’s.

Gerelateerd nieuws

Nieuwe items in het gamma voor Mercedes-Benz Vito V-Class 4Matic

Deze artikelreferenties zijn nu onmiddellijk leverbaar uit voorraad voor: Mercedes-Benz Vito V-Class 4Matic.

Lees meer
Nieuwe items in het gamma voor Ford Mustang Mach-E

Sidem, de Europese fabrikant van stuur- en ophangingsonderdelen, presenteert de nieuwste toevoegingen aan zijn assortiment stuur- en ophangingsonderdelen. Deze artikelreferenties zijn nu onmiddellijk leverbaar uit voorraad voor: Ford Mustang Mach-E.

Lees meer
SIDEM vernieuwt IATF 16946 certificaat als OE-fabrikant

Het IATF 16949-certificaat van Sidem bewijst de capaciteiten van de Belgische firma als Original Equipment Fabrikant (OE-fabrikant) voor de automobielindustrie. Sidem ontwikkelt en produceert stuur-en ophangingsonderdelen als OE-fabrikant voor merken zoals Porsche en McLaren. Het bedrijf past dezelfde kwaliteitsnormen toe op al haar producten, inclusief aftermarket auto-onderdelen.

Lees meer