Vanwege hun accu zijn batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) zwaarder dan benzineauto’s. Stuur- en ophangingsonderdelen voor dit type auto worden daarom meer belast en vereisen dus een geoptimaliseerd ontwerp. Bovendien leidt de snellere acceleratie van BEV’s tot een hogere koppel, waardoor de kogelgewrichten in deze auto’s sterker moeten zijn om een grotere veiligheid van de bestuurder te garanderen. En tenslotte produceren BEV’s minder geluid en trillingen. Om al die redenen werden de Sidem silentblocks herontworpen voor een geoptimaliseerd rijcomfort.

“Op dit moment (mei 2023) biedt Sidem 960 unieke referenties voor 32 Europese en Aziatische BEV-merken, in totaal 147 particuliere en lichte bedrijfsmodellen. Dat betekent een relevante dekking van 83,66%, de hoogste score binnen de aftermarket.”

Grootste aanbod

Als expert voor stuur- en ophangingsonderdelen voor auto’s heeft Sidem een uitgebreid gamma referenties die uit voorraad leverbaar zijn. Ze zijn allemaal ontworpen en geproduceerd in Europa.

Verbindingsstangen voor BEV

Bij batterij-elektrische voertuigen ligt er vaak meer nadruk op aerodynamica om zo hun efficiëntie te verbeteren en hun rijbereik te vergroten. Zo is hun veersysteem ontworpen in functie van het optimale aerodynamische profiel van het voertuig: het houdt het voertuig horizontaal en minimaliseert het overhellen van de carrosserie in bochten.

 

Om dit roleffect te voorkomen worden stabilisatorstangen gebruikt. Die stangen zijn met de wielophanging verbonden door middel van verbindingsstangen die vaak aan weerszijden voorzien zijn van kogelgewrichten. Net als bij axiale verbindingen voor BEV’s zijn ook hier de kogeldiameters groter dan bij vergelijkbare ICE-modellen.

 

Als we kijken naar een gewone benzineauto, BMW 3-serie bijvoorbeeld, is de diameter van het Sidem-onderdeel 20 mm, terwijl de OE slechts een diameter van 19 mm aangeeft. In vergelijking met hetzelfde onderdeel voor een Tesla Model 3, een vergelijkbare BEV-auto, is de kogelpen nog groter, met een diameter van 22mm (OE en Sidem). Dit is een belangrijke factor om de stabilisatorstang te beveiligen tegen de zware belasting en de hogere koppel van batterij-elektrische auto’s.

Gerelateerd nieuws

Trends in de elektrische auto-industrie

Met de overgang naar lage emissiezones en de EU-eisen inzake CO2-neutraliteit voor 2035 evolueert de auto-industrie snel naar elektrische voertuigen. Daarom heeft Sidem een uitgebreid assortiment gespecialiseerde onderdelen voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) ontwikkeld.

Read more
Draagarmen voor BEV

Bij de BEV draagarm van Sidem is het kogelgewricht rechtstreeks in de aluminium behuizing verwerkt.

Read more
Silentblocks voor BEV

Aangezien elektrische auto’s minder lawaai en trillingen produceren dan auto’s met een verbrandingsmotor, ligt de focus bij het veersysteem in een BEV meer op het minimaliseren van weggeluiden en trillingen die worden doorgegeven aan de cabine.

Read more